383 800 144
Okamžitá expedice
z našeho skladu
Montáž u vás
provede vyškolený technik
Odborný servis
v průběhu i po záruce
Doprava zdarma
nad 2 000 Kč
tunturi
tunturi

Jak měřit tepovou frekvenci?

píše Andrea pro Alfit blog dne 23.11.2020

Každý, kdo trénuje chce buď spalovat tuky, nebo si chce zlepšit kondici a dosáhnout tak svých cílů. K tomu, abyste si svůj cíl splnili je tepová frekvence velmi důležitá. Je potřeba mít o ní přehled v průběhu tréninku, ale i po něm, abyste zjistili vaše fyzické limity, aktuální stav a kde jsou vaše rezervy během tréninku.

Jak měřit tepovou frekvenci?

Co to je tepová frekvence

Tepová frekvence oznamuje počet tepů za minutu. Tato hodnota je ovšem ovlivnitelná stresem, počasím, stravováním, fyzickou únavou, apod. Pokud berete váš zdravý životní styl a trénování opravdu vážně, je důležité tepovou frekvenci pravidelně pozorovat a zároveň tak poznat své tělo po jiné stránce. Klidová frekvence se u jedince pohybuje v rozmezí 65 – 75 tepů za minutu, ale aktivní sportovci můžou mít tepovou frekvenci výrazně nižší.

Můžete si vypočítat orientační maximální hodnotu tepové frekvence přes vzoreček: MaxTF = ženy 226 (muži 220) – věk. Takto zjistíte orientační maximální hodnotu pro lepší představu o tréninkových zónách, v kterých byste se měli při tréninku pohybovat. To v jaké zóně se budete pohybovat má velký vliv na fyzickou kondici, spalování tuku, nárůst svalové hmoty a posílení srdečně-cévního systému. Ideální tepová frekvence se pohybovat mezi 60 – 75 % z maximální tepové frekvence. Poznáte ji tak, že při tréninku nejste zadýchaní.

Čím měřit tepovou frekvenci

  • Hrudní pás – Ideální a nejpřesnější možnost, jak měřit tepovou frekvenci je hrudní pás. Vybrané modely trenažérů využívají s hrudním pasem bluetooth připojení a jiné analogový přenos s frekvencí 5 kHz. U hrudního pásu je důležité, aby byla frekvence nekódovaná, abyste měli možnost využít jeden hrudní pás na více trenažérech a nemuseli tak pokaždé pořizovat nový. 
  • Hand pulse – Pokud máte trenažér ať už běžecký, veslovací nebo rotoped, můžete měřit tepovou frekvenci prostřednictvím hand pulsů, které se nacházejí na madlech stroje. Měření tepové frekvence pomocí hand pulsů není přesné, a tak je spíše vhodné pro občasné a orientační měření. Pokud byste chtěli vědět vaši přesnou tepovou frekvenci během tréninku, doporučujeme i přes to, že máte hand pulse si pořídit právě hrudní pas, který je naprosto přesný.

Výběr hrudního pásu

Hrudní pásy mají výdrž cca 300 – 400 hodin provozu.  Důležitým parametrem a zároveň velkou výhodou je mít možnost výměny baterií. Některé i značkové pásy tuto možnost nemají, a tak po vybití baterie je potřeba zakoupit nový pás. Pokud si pořídíte pás s vyměnitelnou baterií, tak jí jednoduše vyměníte a s pásem můžete dál cvičit.

Jak hrudní pás používat?

Je potřeba vědět, že před každým tréninkem musíte mít dotykové plochy elektrody na pásu navlhčené, aby byly vodivé pro přesnost signálu. Nastavte si jednoduše délku popruhu tak, aby byl hrudní pás těsný, ale zároveň pohodlný. Ujistěte se, že je hrudní pás umístěn uprostřed hrudníku. Velkou výhodou je, že pás není potřeba se strojem pokaždé znovu párovat. Pás se s trenažérem spáruje během chvilky. Po cvičení je vhodné pás opláchnout vodou od potu a důkladně ho vysušit.

Co by Vás ještě mohlo zajímat?